|

Goedkoop en gezond seizoensgericht eten in de zomer

Wil je milieubewust en gezond eten? Koop en eet dan wat er dat seizoen groeit of veel te vinden is. In de zomer zijn dat bijvoorbeeld rabarber, paksoi en bramen.Voedingsdeskundige en Air-girl Gaby van Voedingplusadvies legt uit.

doperwten,spek-gerechtEten wat bij het seizoen hoort

Dit is het laatste artikel in de reeks van vier; seizoensgericht eten in de zomer! Eerder schreef ik al over seizoensgericht eten in de herfst, winter en lente. En over drie maanden starten we geen weer opnieuw met de herfst… maar laten we daar nu nog maar even niet over nadenken. De zomer staat bekend om het lekkerste fruit, dus pak deze kans om aan je dagelijkse twee stuks (=200 gram) fruit te komen én vergeet daarbij vooral niet te variëren!Heb je enorm last van hooikoorts en het bijbehorende Paraberk syndroom? Allergisch voor fruit? Neem dan komkommer mee als snack voor onderweg!

Wat zijn de voordelen van eten per seizoen?

Seizoensgericht eten heeft meerdere voordelen:
- Seizoens-eten is goedkoper en vaker in de aanbieding, omdat de winkels er makkelijk en goedkoop veel van kunnen inkopen;
- Het is beter voor het milieu, omdat het (meestal) niet van ver hoeft te komen;
- Om diezelfde reden is  de voedingswaarde in het juiste seizoen het hoogst;
- Het is gezond, omdat je varieert;
- Tot slot is het ook gewoon ontzettend leuk om eens wat nieuws uit te proberen!
meloen-komkommer-airmagazine

Seizoensgericht eten in de zomer

Kies in de zomer voor de volgende soorten groente, fruit en vis:

Groente
Aardappel, Andijvie, Asperge, Artisjok, Aubergine, Bleekselderij, Bloemkool, Broccoli, Courgette, Doperwtjes, Groene selderij, Komkommer, Koolrabi, Kropsla, Maïs, Paddestoel, Paksoi, Paprika, Peultjes, Pompoen, Postelein, Prei, Raap, Radijs, Rode biet, Rucola, Snijbonen, Sperziebonen, Spinazie, Spitskool, Tomaat, Tuinbonen, Ui, Venkel, Witte kool, Wortel.

Fruit
Aardbei, Appel, Bramen, Druiven, Framboos, Kers, Kiwi, Kruisbessen, Meloen, Peer, Perzik, Rabarber, Rode bes, Sinaasappel, Zwarte bes.

Vis
Ansjovis, Forel, Kabeljauw, Karper, Schol, Snoekbaars, Tilapia, Tong, Zalm.

Uitprinten, ophangen en variëren!

Print dit lijstje uit, hang hem op in je keuken en meer inspiratie heb je niet nodig voor het (avond) eten. Probeer ook eens zogenaamde ‘vergeten groente’ zoals artisjok, koolrabi en postelein. Ontzettend voedzaam en lekker!

Beeld: Thecomfortofcooking.com, Plainchicken.com

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, items, winacties?  Schrijf je hier in voor de Airmagazine nieuwsbrief!

Aanbevolen artikelen:

Posted by on juli 24 2014. Filed under Featured, Food, Food for thought. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

Leave a Reply

Vertel het door

We mogen weerWe mogen weer
Cadeauwinkel