|

Vitamine D helpt tegen astma

Onderzoekers aan het King’s College in Londen hebben recentelijk ontdekt dat vitamine D kan helpen met het verminderen van astmaklachten. Reden voor Airmagazine om dit wondermiddeltje eens verder uit te diepen.

Wat is vitamine D?

Je lichaam maakt vitamine D aan wanneer je huid blootgesteld wordt aan de zon. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij je weerstand en zorgt voor de opname van calcium (kalk) en fosfaat in je lichaam. Vitamine D zit ook in voeding, in vette vis, zoals haring, makreel en zalm. Er zit ook een klein beetje in roomboter, volle zuivel en vet vlees. En het wordt toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.
ventolin-beter-vitamine

Vitamine D en astma

Wij Air- girls horen regelmatig interessante dingen van onze verpleegkundigen. Het laatste nieuws? Er is ontdekt dat als je last hebt van astma dat je er dan baat bij kan hebben om vitamine D supplementen te gaan slikken. Deze vitamine zou er voor zorgen dat je astma mediactie beter aanslaat. Er zit tevens een stofje in de vitamine D dat natuurlijk voorkomt in ons immuunsysteem. Door je immuunsysteem te verbeteren heb je ook minder last van astma en de bijbehorende symptomen. Onderzoekers kijken nu of het verhogen van de vitamine D inname bij zwangere vrouwen en bij kinderen van 0-3 jaar het ontstaan van astma zelfs kan voorkomen.

Vitamine D en energie

Voel je je vaak futloos zonder reden? Slaap je veel, maar raak je nooit bijgeslapen? Dan kom je misschien wel vitamine D tekort. De universiteit van Newcastle heeft ontdekt dat een laag energiepeil en een tekort aan vitamine D met elkaar te maken kunnen hebben. Ergens ook wel logisch, in de wintermaanden kom je minder buiten en vang je minder zon op op je huid. En we eten per definitie minder vis dan vroeger.

longaandoening-vitamineVitamine D en PMS

Zelfs bij PMS (pre-menstruaal syndroom) schijnt vitamine D aanzienlijk te helpen. Ben je iedere maand ook ontoerekeningsvatbaar en depressief? Dan moet je eens proberen om meer vitamine D, in combinatie met meer calcium in te nemen. In Amerika is gebleken dat vrouwen met ernstige PMS-klachten veel verlichting kunnen vinden door hun calcium en vitamine D-inname te verhogen.

Ok, meer vitamine D, maar hoe?

Om je vitamine D- peil weer een beetje op peil te krijgen kun je simpelweg vitaminepillen slikken. Dit is überhaupt aan te raden als je allergisch bent voor de voedingsproducten waar vitamine D in zitten. Mag je het wel eten, eet dan minstens één keer in de week vette vis in combinatie met zuivelproducten. Daarnaast moet je elke dag je huid (je gezicht en je handen zijn voldoende) minstens 20 minuten aan de zon bloot te stellen. Ook in de winter. Heb je last van PMS? Slik dan sowieso gecombineerde calcium en vitamine D-pillen.

Alle nieuwtjes, blogs, winacties en tips altijd als eerste in je mailbox? Schrijf je hier dan in voor onze airmagazine nieuwsbrief.

Aanbevolen artikelen:

Posted by on juli 11 2013. Filed under Health, Heaven & health. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

1 Comment for “Vitamine D helpt tegen astma”

  1. Flink genieten van de zon dus komende week, zonder te verbranden! En als de zon niet schijnt, kun je ‘m binnen opzoeken bij een goede zonnestudio om zo je vitamine D te pakken.

Leave a Reply

Vertel het door

Sint 2020Sint 2020
GezondheidGezondheid