|

100 jaar make-up in beeld

Make-up en vrouwen hebben al eeuwen lang een oogverblindend huwelijk. Maar wie denkt er nu nog regelmatig aan de herkomst en geschiedenis van de cosmetica? Terwijl Cleopatra met haar donker opgemaakte ogen make-up voor altijd een gezicht gaf.

Boter op je hoofd
100 jaar-make-upWaar de Romeinen nog boter op hun hoofd smeerden en de nagels lakten met schapenbloed om er mooier uit te zien, gebruikten de concubines uit China krijt, kalk en cyanide om hun gezicht witter te maken. In de 14de eeuw was de status van welgestelde vrouwen in Italië al af te lezen uit het feit dat ze synthetische make-up konden betalen. Nadeel van Aqua Toffana, een gezichtspoeder, was dat het werd gemaakt van arsenicum. Een kus op de wang leidde dan ook tot de dood, een misdrijf waarvoor iemand als Signora Toffano werd opgehangen.

Voor hoeren en toneelspelers
In de 19de eeuw verklaarde Queen Victoria dat het gebruik van make-up verboden moest worden. Zoiets ordinairs werd alleen gebruikt door prostituees en acteurs. De grime werd dan ook niet subtiel aangebracht maar met dikke lagen witkalk en vermalen rode baksteen. Het motto voor make-up was in die tijd dan ook “in het theater en in donkere straten”. Pas met de introductie van de stomme film en de geboorte van Hollywood werden mensen realistischer opgemaakt. De actrices moesten er zo natuurlijk mogelijk uitzien in de talloze close-ups en felle filmlampen. Less werd dan ook voor het eerst more.

make-up voor visagisten
Maksymilian Faktorowicz, een Poolse emigrant die in 1902 na een bezoek aan de wereldtentoonstelling in Saint Louis niet meer terugkeerde naar zijn geboorteland, opende begin 20ste eeuw zijn eerste make-up winkel onder de naam Max Factor. Tot die tijd waren er al wel handboeken over hoe een acteur zich moest schminken, maar make-up was nog lang niet overal verkrijgbaar. In eerste instantie verkocht Max Factor enkel nog make-up voor het witte doek om acteurs natuurlijker te laten overkomen, maar in 1927 bracht hij zijn cosmeticalijn op de consumentenmarkt. En de rest is geschiedenis.

100 jaar make-up reclame
Door de jaren heen werd het wereldwijd tonen van het product steeds belangrijker. Actrices waren door het filmdoek zo bekend geworden, dat het maar een kleine stap was om ze in geprinte media te tonen. Opvallend is dan ook de verschuiving van naturel en realistisch naar long lasting sexy. Een overzicht van cosmetica in beeld zie je hieronder.

[nggallery id=2]

Posted by on maart 10 2011. Filed under Infotainment, Media/Infotainment. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

1 Comment for “100 jaar make-up in beeld”

  1. Vooral die hele oude advertenties vind ik prachtig. En wat een leuke weetjes allemaal!

Leave a Reply

Vertel het door

GezondheidGezondheid